Samochody z Niemiec cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków ze względu na wysoką jakość pojazdów niemieckiej produkcji. Nic więc dziwnego, że wielu z nich chciałoby zakupić taki czterokołowiec z drugiej ręki na użytek indywidualny lub dla firmy, co pozwala nieco zaoszczędzić, a jednocześnie mieć samochód dobrej marki. Jednak wiele osób nie ma doświadczenia w samodzielnym ściąganiu, a firmy, które tym się zajmują, nie zawsze są godne zaufania i może dojść do oszustwa, którego efekty wyjdą dopiero po jakimś czasie – rzeczywisty stan techniczny pojazdu może zostać zatajony lub mocno podkoloryzowany, co zamiast na oszczędności, przełoży się na straty finansowe i konieczność zakupu kolejnego pojazdu w niedługim czasie. Dlatego też specjaliści z Dada Auto podpowiedzą Państwu, jak sprowadzić auto z Niemiec bez żadnych komplikacji. Weź sprawy w swoje ręce i zapoznaj się z kilkoma ważnymi krokami, które pomogą Ci we właściwym dopełnieniu całej procedury i wypełnieniu najważniejszych formalności. A jeśli nie masz czasu na samotne poszukiwania, Dada Auto zajmuje się sprowadzaniem aut z Niemiec na życzenie Klienta.

Rozpocznij od poszukiwania najlepszych ofert

Jeśli chcą Państwo mieć możliwość negocjacji ceny samochodu, lepiej odrzucić niemieckie komisy samochodowe – nie ma tam obniżek ani możliwości uzyskania niższej kwoty, niż odgórnie założona. Jeśli jednak chcecie uniknąć oszustwa podczas sprowadzania aut z Niemiec, lepiej zrezygnować z ofert miejsc, które co najmniej raz w przeszłości uzyskały opinię o zatajeniu rzeczywistego stanu technicznego pojazdu czy też zostały posądzone o sprzedaż niedziałającego pojazdu. Dlatego też najlepiej zająć się tym osobiście, jednak trzeba się liczyć z tym, że niezbędne jest poświęcenie odpowiedniej ilości czasu oraz rozeznanie się na niemieckiej giełdzie samochodowej. Warto też zwrócić uwagę na opis pojazdu oraz zdjęcia zamieszczone do ogłoszenia – jeśli nie są wyraźne, istnieje ryzyko oszustwa. Następnym krokiem jest umówienie się ze sprzedawcą na obejrzenie samochodu i odbycie jazdy próbnej. Sprzedawca niemający nic do ukrycia nie będzie się wymigiwał i zapewne zgodzi się na taką prośbę.

Testowanie samochodu i podliczenie kosztów

Po jeździe testowej warto przyjrzeć się, w jakim stanie technicznym jest pojazd. Jeśli nie są Państwo w stanie wykonać tego samodzielnie, warto zwrócić się o pomoc do miejscowego specjalisty ze stacji diagnostyki pojazdów lub rzeczoznawcy, który uważnie przyjrzy się wszystkim detalom. Każda znaleziona usterka może wpłynąć na negocjowanie obniżenia ceny. Dodatkowo warto pamiętać, że podczas zakupu jako Klient indywidualny, przysługuje prawo rękojmi, czyli jeżeli do miesiąca zostaną znalezione jakieś usterki podczas przeglądu, pojazd można zwrócić. Po dokonaniu przeglądu warto przekalkulować całkowite koszty sprowadzania aut z Niemiec, w tym oprócz ceny pojazdu: koszty dojazdu na miejsce i z powrotem, transport samochodu, opłaty związane ze sprowadzeniem samochodu, koszty paliwa, diagnostyki samochodowej etc. I dopiero na tej podstawie obliczyć, czy transakcja jest opłacalna, zanim przejdzie się do wypełniania formalności.

Powrót zakupionym pojazdem

Przetransportowanie pojazdów na lawecie ma sens, jeśli kupujemy ich kilka sztuk podczas jednej wyprawy, ale dla jednego samochodu nie jest to zawsze opłacalne, gdyż wynajem lawety może liczyć około 250 zł w górę za dobę (do tego jest to dodatkowy zachód, żeby skontaktować się i ustalić szczegóły z firmą zajmującą się międzynarodowym transportem pojazdów) plus dodatkowe opłaty na autostradach. Jeśli jednak to Klient indywidualny zajmuje się sprowadzaniem auta z Niemiec na własne potrzeby, warto rozważyć powrót nowymi czterema kółkami – jest to znacznie tańsza opcja, niż transportowanie pojazdu na lawecie. Warto wtedy odpowiednio zaplanować podróż pociągiem lub autokarem, a następnie komunikacją miejską pod adres sprzedawcy, którego oferta wzbudziła zainteresowanie. Jeżeli zdecydują się Państwo na zakup samochodu, można zaplanować powrót nim do kraju, dzięki czemu unikniecie niepotrzebnych wydatków.

Jak sprowadzić auto z Niemiec - krok po kroku.

Sprawdzanie umowy i dokumentacji

Kolejnym krokiem związanym ze sprowadzaniem aut z Niemiec jest spisanie umowy zakupu pojazdu ze sprzedawcą. Przed jej podpisaniem należy dokładnie sprawdzić, czy zostały spisane wszystkie ustalenia, które padły podczas rozmowy telefonicznej lub na żywo, na przykład: czy występujemy w niej jako osoba fizyczna, czy przedsiębiorca (ma to znaczenie przy rękojmi) oraz czy zastrzegamy, że wszystkie usterki są nam znane (jeśli auto nie zostało sprawdzone pod tym kątem, a istnieje taki zapis, lepiej zwrócić na to uwagę sprzedawcy). W przypadku, gdy coś się nie zgadza, zanim dokona się podpisania, warunki można egzekwować. Warto jednak wspomnieć, że umowa jest najczęściej opisywana w języku niemieckim, więc wymaga tłumaczenia, ale zdarzają się też sprzedawcy, którzy spisują umowę w wersji polsko-niemieckiej. Umowa stanowi ważny dokument, kiedy dochodzi do sporu lub odkrycia niezgodności w stanie technicznym pojazdu. Wymagana jest także podczas dokonywania wszelkich formalności związanych z rejestracją auta, opłaceniem akcyzy oraz wypełnianiu innych dokumentów na terenie kraju. Do umowy powinny być także dołączone dokumenty o stanie prawnym pojazdu, a w przypadku obciążenia kredytem, należy dopełnić dodatkowych formalności, a także odebrać następującą dokumentację wraz z podpisaną umową:

  • Fahrzeugbrief – dowód własności pojazdu;
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny;
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego;
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin samochodu;
  • książkę serwisową auta;
  • kartę pojazdu (jeżeli takowa została wydana);
  • w przypadku gdy pojazd był wcześniej sprowadzany z innego kraju, powinni Państwo otrzymać również dowód zakupu za granicą, a także dowody opłacenia wszelkich podatków i ceł.

Dopełnienie formalności związanej z zakupem pojazdu w Niemczech

Po otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów należy się udać do niemieckiego urzędu komunikacji (Zulassungsstelle) i załatwić następujące formalności:

  • Wyrejestrować samochód z Niemiec (jeśli były właściciel pojazdu tego nie zrobił zawczasu);
  • Uzyskać numery rejestracyjne i wyrobić tablice, które umożliwią dojazd do kraju;
  • Wyrobić tablice krótkoterminowe lub wywozowe w punkcie obok urzędu (w zależności od tego, na jakie tablice uzyskane zostanie pozwolenie);
  • Opłacić tymczasowe OC;
  • Wyrobić tymczasowy dowód rejestracyjny samochodu.

Podczas dopełniania formalności niezbędne będzie pokrycie wszelkich opłat z nimi związanych, jak wyrobienie tablicy czy opłata tymczasowego OC. Na szczęście takie procedury przebiegają dosyć sprawnie, więc po dopełnieniu formalności wystarczy

Dopełnienie formalności na terenie Polski

Ostatnim etapem procesu sprowadzania aut z Niemiec jest dopełnienie odpowiednich formalności w Polsce. Pierwszą rzeczą, jaką trzeba zrobić, to zarejestrować samochód w kraju – w tym celu w pierwszej kolejności należy udać się do Urzędu Celnego lub złożyć wniosek on-line w celu opłacenia akcyzy (3,1% przy silniku o pojemności do 2000 ccm lub 18,6% powyżej tej wartości). Na dokonanie wpłaty mają Państwo 30 dni od daty zarejestrowania pojazdu. Tutaj należy podać rzeczywistą cenę pojazdu i unikać jej zaniżania, jeśli nie chce się żadnych komplikacji w urzędzie celnym. Następnie pozostaje:

  • Przetłumaczenie kompletu dokumentów (od 200 zł w górę w zależności od tłumacza);
  • Dokonanie przeglądu technicznego pojazdu na terenie kraju;
  • Rejestracja auta w urzędzie komunikacji;
  • Wyrobienie tablic rejestracyjnych i karty pojazdu (od 256 zł)
  • Ubezpieczenie OC samochodu.

Po dopełnieniu wszystkich formalności, uzyskaniu tablic rejestracyjnych i karty pojazdu, a także wniesieniu wszystkich niezbędnych opłat, można bez przeszkód cieszyć się przyjemnością z jazdy markowym, niemieckim samochodem.