Drugim najpopularniejszym po Niemczech kraju, w którym kierowcy z całej Europy kupują używane samochody, jest Holandia – i to nie bez powodu, gdyż pojazdy z tego kraju uważane są za utrzymywane w bardzo dobrym stanie technicznym (między innymi dzięki dobremu stanowi dróg krajowych), a także rzetelną i potwierdzoną historię napraw w książeczce serwisowej. Na plus są również mało skomplikowane procedury dotyczące importu auta z Holandii oraz atrakcyjna cena pojazdu. W niniejszym wpisie Dada Auto dowiedzą się Państwo, jak sprowadzić auto z Holandii krok po kroku.
Sprowadzanie aut z Holandii – od czego zacząć?
Zastanawiając się, jak sprowadzić samochód z Holandii do Polski, warto rozpocząć poszukiwania konkretnego modelu od sprawdzenia ofert. Rynek samochodowy w tym kraju jest ogromny, więc jest z czego wybierać – zarówno wśród wysokiej klasy pojazdów, jak i w przystępniejszych cenach. Holenderskie auta mają opinię zadbanych, poddawanych regularnym przeglądom stanu technicznego oraz mało wyeksploatowanych, ponieważ poruszają się po jednych z najlepiej utrzymanych dróg w Europie, dzięki czemu rzadko zdarzają się usterki. Decydując się na zakup pojazdu od Holendrów, można być w miarę spokojnym, jeśli chodzi o historię stanu technicznego samochodu i jego przebieg, gdyż takie informacje muszą zgodnie z obowiązującym ich prawem zawrzeć w “NAP document” oraz na stronie Państwowej Służby Ruchu (RDW), gdzie gromadzone są raporty z przeglądów technicznych, dzięki czemu można zweryfikować podane w opisie parametry z danymi dostępnymi online – i to bez konieczności wychodzenia z domu, przed wyjazdem do Holandii.
Jak sprowadzić samochód z Holandii i nie dać się oszukać?
Warto również zaznaczyć, że podczas podejmowania decyzji o zakupie pojazdu, należy uważać na to, skąd dokonuje się zakupu auta. W przypadku, kiedy chcą Państwo mieć możliwość negocjacji ceny używanego samochodu, lepiej zrezygnować z zakupu w komisie, gdyż nie ma tam zwykle obniżek, a cena ustanawiana jest odgórnie. Dlatego lepiej poszukać na własną rękę – trzeba jednak uważać na oszustów, dlatego lepiej omijać wszelkiego rodzaju handlarzy zajmujących się masowo sprzedawaniem używanych aut – często dochodzi do zatajenia niektórych usterek czy wieku auta wykorzystując luki w holenderskim prawie. Dlatego raczej korzystniej poszukać samemu sprzedawcy indywidualnego, który wystawia ogłoszenie na interesujący Państwa model. Jednak trzeba liczyć się z tym, że konieczne jest poświęcenie sporego nakładu czasu na znalezienie najlepszej oferty i zweryfikowanie sprzedawcy czy stanu technicznego pojazdu. Dla tych, którzy nie mają na to czasu, Dada Auto poleca usługę sprowadzenia auta z Holandii na życzenie. Jeśli jednak postanowili Państwo działać we własnym zakresie, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników:
- wyrazistość zdjęć pojazdu (na niewyraźnych łatwiej ukryć widoczne usterki i ślady po eksploatacji pojazdu);
- opis pojazdu (im więcej informacji, tym lepiej i łatwiej zweryfikować ich zgodność z raportami technicznymi znajdującymi się stronie Państwowej Służby Ruchu);
- opinie o sprzedawcy (jeśli w przeszłości wystawiał na portalu ogłoszeniowym inne oferty);
- uzgodnić wstępne warunki umowy;
- zapytać o możliwość jazdy testowej przed podpisaniem umowy i dokonanie zakupu (oszust raczej nie zgodzi się na taki układ w obawie, że może wyjść na jaw, jaki jest rzeczywisty stan techniczny pojazdu).
Warto także zaznaczyć, że wraz z dokonaniem zakupu samochodu, sprzedający jest zobowiązany do wręczenia dokumentacji:
- zawartej między stronami polsko-holenderskiej umowy kupna-sprzedaży (zawierającej dane kupującego i sprzedającego, numer pojazdu, markę, model, kolor, numer nadwozia, wynegocjowaną cenę, miejsce i datę zawarcia umowy, a także podpis kupującego i sprzedawcy pojazdu) – warto zaznaczyć, że jest ona niezbędna do wyrejestrowania pojazdu w Holandii i zarejestrowania w Polsce;
- dowód rejestracyjny (czyli tzw. Kentekenbewijs – ma on wygląd przypominający kartę płatniczą, zawiera podstawowe informacje o pojeździe oraz chip);
- kartę pojazdu (jeśli takowa została wydana);
- certyfikat COC (o ile poprzedni właściciel go posiada);
- „NAP – document” (zawierający informację o przebiegu auta);
- Książeczkę serwisową (jeśli auto ma co najmniej 4 lata, a poprzedni właściciel jest w jej posiadaniu);
- komplet kluczyków.
Rzeczywisty koszt sprowadzenia pojazdu z Holandii
Pomimo tego, że w Polsce również handluje się pojazdami sprowadzonymi z Holandii, to jednak często po wnikliwszej analizie okazuje się, że są to samochody po przejściach, a czasami nawet dosyć sporych kolizjach, ale zatuszowanych podczas dokonywanych napraw. Taki samochód nie posłuży tak długo, jak ten, który nie miał w swojej historii żadnej stłuczki, a właściciel o niego dbał. Właśnie z tej przyczyny, wielu Polaków zastanawia się, jak sprowadzić samochód z Holandii tak, aby ponieść jak najniższe koszty bez konieczności rezygnowania z jakości auta, które ma docelowo służyć przez bardzo długi czas. Dlatego właśnie najlepiej zdecydować się na zakup od osoby indywidualnej. Obliczając całkowity koszt sprowadzenia auta z Holandii, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- cenę pojazdu wynegocjowaną z jego właścicielem (tutaj warto także zaznaczyć, że w Holandii za samochód można legalnie zapłacić gotówką i nie będzie to żaden problem pod względem prawnym, o ile cena znajdzie się na umowie kupna-sprzedaży);
- sprawdzenie przeszłości samochodu i zgodności informacji w bazie „NAP” oraz RDW;
- dojazd ponad 1000 km w jedną stronę;
- koszt tablic wywozowych (ok. 10 euro lub transportu do kraju na lawecie od 300 zł w górę);
- akcyzę w wysokości 3.1% wartości auta, w przypadku silników zaś do 2000 cm³ lub 8,6%, jeśli pojemność silnika jest wyższa;
- wykupienie tymczasowej polisy ubezpieczenia OC na okres 14 dni, która wygasa wraz z rejestracją pojazdu w kraju docelowym.
Jak sprowadzić auto z Holandii do Polski i dopełnić formalności?
Bardzo często okazuje się, że mimo ponoszenia dodatkowych kosztów związanych ze sprowadzeniem auta z Holandii, taka transakcja jest i tak znacznie bardziej opłacalna, niż u handlarzy importowanymi samochodami w kraju, a ponadto może posłużyć przez znacznie dłuższy okres, jeśli zostało dokładnie sprawdzone pod względem stanu technicznego. Po sfinalizowaniu zakupu wystarczy już tylko wyrejestrować samochód w holenderskim wydziale komunikacji w urzędzie Państwowej Służby Ruchu (RDW), a następnie w przeciągu do 30 dni od tego momentu zarejestrować samochód w Polsce: przetłumaczyć dokumenty u przysięgłego tłumacza (koszt ok. 200 zł), opłacić akcyzę w urzędzie celnym, dokonać przeglądu technicznego pojazdu, dopełnić formalności w wydziale komunikacji oraz wyrobić stałe tablice rejestracyjne, a na koniec wykupić polisę OC u wybranej agencji ubezpieczeniowej. Po dopięciu tych czynności na ostatni guzik będzie już można cieszyć się jazdą zakupionym od Holendra pojazdem.
Najnowsze komentarze